پهپاد چیست یکی از سئوالات پر تکراری است که امروزه بسیاری از کاربران در دنیای اینترنت آن را جست و جو می کنند.درواقع می توان گفت که پهپاد یک ربات پرنده هدایت پذیر از راه دور است که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می گویند . پهباد ها نوعی هواگرد هدایت پذیر از راه دور بی خلبان هستند. لبته به محض شنیدن این کلمه به یاد پهپاد های بدون سرنشین جنگی می افتیم . درست است از پهپاد ها برای مصارف متعددی استفاده می شود که یکی از آن ها برای حملات جنگی و موشکی است . تا به امروز بیشترین هزینه و سرمایه گذاری بر روی پهباد ها توسط وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام شده است . بین سال های 1990 تا 1995 حدود سه میلیارد دلار هزینه برای طراحی و ساخت و تجهیز پهپاد ها هزینه شده است .

کاربرد پهپادها

امروزه با افزایش تقاضا و ساخت انواع پهپاد ، طبیعتا طیف کاربرد آنها نیز بسیار گسترده شده است ، پهپادها در کاربردهای نظامی ، صنعتی ، هنری ، کشاورزی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند به طور مثال در بخش نظامی از این نوع پرنده های بدون سرنشین برای عملیات شناسایی ، ردگیری موشکها ، عملیات امداد و نجات ، انهدام پایگاه های دشمن ، حمل سلاح و استفاده می شود که در بخش نظامی با دستور العملها و کدینگ خاص این مورد قابل ساخت و بهره برداری است. در بخشهای صنعتی کاربرد بسیار گسترده ای دارند به طور مثال پهپادهای آتش نشان ، پهپادهای حمل بار و یا پهپادهایی که برای عکس برداری و نقشه برداری صنعتی از آنها استفاده می گردد

C:\Users\mahdi\Desktop\Phoenix-60-VTOL-UAV.jpg

در بخشهای هنری نیز کاربرد پهپادها به عنوان هلی شات بسیار گسترده می باشد ، امروزه انواع هلی شات از مبتدی تا حرفه ای توسط کمپانیهای مختلف ساخته و ارائه می شوند ، در واقع تصویر برداری هوایی یکی از مهمترین شاخه های هنری می باشد که علاقه مندان و طرفداران خاص خود را دارند. همچنین یکی از کاربرد های پهپاد ها در بخش های کشاورزی و سایر حوزه های مربوط به آن است که از نوعی پهپاد سمپاش برای این مورد استفاده می کنند. پهپاد سمپاش یکی از ربات های پرنده است که با تکنولوژی پیشرفته و دانشی بروز توسط شرکت فرابرد طراحی و تولید شده است. پهپاد یک ربات پرنده شش موتوره با قابلیت حمل انواع سامانه های صنعت کشاورزی می باشد.

طراحی پهپاد ها

بدنه یک پهپاد باید به‌ طوری طراحی شود که بتواند سامانه‌های ارتباطی ، جنگ‌افزارها ، اشخاص ، بارها و کلیه لوازم مرتبط با مأموریت محوله‌اش را در خود جای دهد و ویژگی سازگاری با شرایط جوی منطقه مأموریت را نیز دارا باشد . بهترین عوامل برای طراحی یک بدنه پهپاد سرعت ، مدت پرواز و اطمینان‌ پذیری آن است . البته با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه پهپاد های بدون سرنشین بسیار متعددی طراحی و تولید شده اند که اپراتور می تواند از راه دور و به کمک هدایت پذیر آن را کنترل کند . تکنولوژی و دانش طراحی پهپاد ها به قدری پیشرفته است که امروز از آن در طراحی و تولید انواع ربات های پرنده، قطعات پهپاد و سایر دستگاه های پیچیده استفاده می کنند. قطعات پهپاد اجزایی در پهپاد هستند که برای تولید آن ها می بایست از دانشی بروز و پیچیده استفاده شود.

C:\Users\mahdi\Desktop\dee864c5-6771-4619-a880-dd2b57e9eaf4.jpg


انوع پهپاد :

پهپاد ها هم اکنون به طور گسترده در زمینه های مخابرات ، ناوبری جهانی ، تحقیقات هواشناسی ، جغرافیایی و جاسوسی به کارگرفته شده اند. همچنین از مصارف غیر نظامیشان می توان به ماموریت های حمل و نقلی اشاره کرد ، برای مثال شرکت های معروف نظیر آمازون ، گوگل ، ای بی اقدام به طراحی و آزمایش پهپادهای ترابری نموده اند ، از ویژگی های بارز این طرح می توان به بالا رفتن سرعت تحوبل سفارش ها به مشتریان اشاره کرد. پهپاد ها را می توان بر اساس ابعاد و توانایی حمل ، ساختار و کاربردشان به ۳ دسته تقسیم بندی کرد :

از نظر ابعاد و قابلیت حمل :

  1. پهپاد هایی بسیار کوچک که در حد چند گرم وزن دارند

  2. پهپاد های مبتنی بر ملخ یا به اصطلاح Multirotor که عملکردی مشابه چرخبال ها دارند

  3. پهپاد های سنگین

از نظر ساختار شکلی :

  1. پهپاد هایی با بال ثابت یا به اصطلاح fix wing (که عملکردی مشابه هواپیماهای بال ثابت دارند)

  2. پهپادهای بسیار کوچک حتی در حد چند گرم وزن دارند.


برد پهپاد

برد پروازی کوادکوپترها با یکدیگر متفاوت است. هرکدام از شرکت‌های سازنده این وسایل با استفاده از سیستم رادیوکنترل خاص خود، پهپادهایی با حداکثر برد ساخته‌اند. به‌طور عمده برد این وسایل در محدوده چند صدمتر تا چند کیلومتر قرار می‌گیرد.

سرعت و ارتفاع پهپاد

حداکثر سرعت پهپادها مقادیر مختلفی دارد که شرکت‌های سازنده سعی می‌کنند تا درحد امکان سرعت این محصولات را بالا ببرند. کوادکوپترهای موجود در بازار می‌توانند با سرعتی در حدود 30 تا 100 کیلومتر در ساعت پرواز کنند سرعتهای بالاتر مخصوص پهپادهای Race یا مسابقه‌ای است.

رادیو کنترل پهپاد

رادیوکنترل (یا کنترل)، در واقع وسیله‌ایست که شما به کمک آن پهپاد را هدایت می‌کنید. تمام فرامین مربوط به برخاستن و فرود، ضبط فیلم، عکسبرداری، مسیرحرکت و … از طریق این وسیله به پهپاد منتقل می‌شود. رادیو کنترل دارای فرکانس‌های مختلفی نظیر 2.4 و 5.8 گیگاهرتز است و بدنیست بدانید که معمولاً فرکانس ارتباطی 2.4 GHz در رادیوکنترل پهپادها مورد استفاده قرارمی‌گیرد که درحقیقت همان فرکانس به‌کاررفته در دستگاه‌های دارای Wifi است.




تاريخ : پنجشنبه 25 شهريور 1400 | 15:29 | نویسنده : محمد |


.: Weblog Themes By Bia2skin :.